دینام و آلترناتور ماشین چه فرقی دارند؟ علت افزایش ولتاژ دینام خودرو

دینام و آلترناتور ماشین

تفاوت دینام و آلترناتور چیست؟ از کجا بفهمیم دینام ماشین خراب است و علت خرابی دینام ماشین چیست ؟ از کجا بفهمیم دینام خودرو شارژ می کند ؟ علت افزایش ولتاژ دینام خودرو ؟ علت شارژ زیاد دینام خودرو ؟  علت شارز زیاد و داغ شدن دینام خودرو چیست؟

آلترناتور خودرو چیست؟ چه فرقی با دینام دارد؟

دینام که به انگلیسی Dynamo نام دارد. تولید کننده برق در خودرو است و یکی از اجزای اصلی سیستم شارژ خودرو است. کلیه خودروهای دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی از خودروها هیبریدی دارای یک آلترناتور هستند. هنگام کار موتور ، متناوب باتری را شارژ می کند و انرژی الکتریکی اضافی را برای سیستم های برقی خودرو تأمین می کند. یک آلترناتور به موتور پیچ می شود و توسط تسمه (تسمه دینام) به گردش در می آید می شود.

مشخصات و اجزای دینام خودرو چیست ؟ دلیل زیاد شارژ کردن دینام

دینام از یک پوسته فلزی ، دو عدد بالشتک ، بوش ، آرمیچر ، کلکتور ، فولی و آفتامات (تنظیم کننده ولتاژ) و چند عدد زغال تشکیل شده است .

اجزای آلترناتور خودرو

Aروتور

روتور مجموعه ای است که وظیفه تولید حوزه مغناطیسی را در آلترناتور به عهده دارد

Bاستاتور

استاتور مجموعه سیم پیچی می باشد که در اثر مجاورت روتور با آن جریان الکتریسته بوجود می آورد این سیم پیچها باید دور روتور قرار گیرند تا داخل حوزه مغناطیسی باشند و با چرخش حوزه دوار الکترونها در این سیم پیچها حرکت کنند استاتور دارای یک بدنه فلزی می باشند .

Cدیودها

آلترناتور مولد جریان متناوب می باشد جریان متناوب به جریانی گفته می شود که مسیر حرکت الکترونها در هادی دائما تغییر می کند اگر چنین حالتی باشد دیگر قطب منفی و مثبت در این هادی مفهومی نخواهد داشت.

چون جریان خروجی آلترناتور متناوب است با این جریان نمیتوان باطری ماشین را شارژ کرد به همین خاطر در سر راه خروجی آلترناتور از دیود استفاده می کنند . دیود قطعه ای الکترونیکی است که فقط جریان را از یک سمت از خود عبور می دهد و به این ترتیب جریان متناوب را به مستقیم تبدیل می کند.

Dپوسته دینام

دینام های الترناتور از دو پوسته جدا از هم تشکیل شده است که معمولا از جنس آلومینیوم می باشند دو عدد بلبرینگ برای گردش محور روتور درون این دو پوسته وجود دارد یک بلبرینگ در پوسته جلوئی قرار دارد و یک بلبرینگ روی محور روتور که در پوسته عقب آن قرار می گیرد.

Eپولی و پره خنک کننده

مانند دینامهای جریان مستقیم قسمتی از محور روتور از پوسته جلوئی الترناتور بیرون است روی این قسمت یک پولی و پنکه قرار دارد که هر دو انها توسط یک خار به محور روتور متصل می شوند . همراه پولی پنکه هم گردش کرده و هوا را از جلو وارد آلترناتور و از عقب آن خارج می کند تا باعث خنک شدن قطعات الترناتور گردد در بعضی از آلترناتور ها پنکه در قسمت داخل الترناتور و پشت روتور قرار دارد.

Fجازغالی به همراه زغال

در دینام و آلترناتور برق خروجی دینام از زغال هایی که در جازفالی پلاستیکی به همرا یک فنر کوچک قرار دارد عبور می کند و جزو لوازم مصرفی دینام ماشین هستند که به هنگام تعمیر دینام یا آلترناتور خودرو تعویض می گردند.

دینام و آلترناتور

علائم خرابی آلترناتور و دینام ماشین، علت افزایش ولتاژ دینام خودرو چیست؟

دینام و آلترناتور در برخی از خودروها ، بدون هیچ گونه تعمیراتی می تواند تا 10 – 15 سال دوام داشته باشد.

شایع ترین علامت مشکل سیستم شارژ وسیله نقلیه شما ، یک چراغ هشدار دهنده باتری و یا نماد به انگلیسی “CHARGE” است که هنگام رانندگی روشن می شود. در حالت عادی چراغ هشدار باید روشن شود ، اما به محض شروع به کار موتور از این چراغ خاموش می شود . در صورت روشن ماندن ، مشکلی در سیستم شارژ ماشین شما وجود دارد.

علائم زیاد شارژ کردن دینام و خرابی آن چیست؟

بوی بدی که به شما می رسد و یا ضعیف شدن چراغ های خودرو در صورت عدم کار دینام خودرو ، ماشین ممکن است برای مدت زمان کوتاهی با باتری کار کند. با این حال ، به محض اینکه شارژ باتری کم شود ، موتور متوقف می شود حتی در حرکت و این بسیار خطرناک است پس به چراغهای هشدار دهنده پشت کیلومتر خودرو بیشتر توجه کنید . جایگزینی این قطعه حیاتی و مهم در خودرو گران است ، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد  در ادامه بیشتر بخوانید.

چراغ هشدار دهنده باتری، از کجا بفهمیم دینام زیاد شارژ میکند؟

چراغ هشدار دهنده سیستم شارژ الزما به یک دینام خراب اشاره نمی کند ، اگرچه مشکلات آلترناتور بسیار متداول است. مکانیک شما برای مشخص کردن قسمت معیوب باید آزمایش های بیشتری انجام دهد. یکی دیگر از نشانه های سیستم شارژ ضعیف ، هنگامی که چراغ های ماشین در حالت خاموش قرار دارند ، اما با روشن دوباره موتور روشن تر ویا قوی تر می شوند. این مشکل نه تنها توسط یک جایگزین ضعیف بلکه همچنین باتری ناقص ، اتصال ضعیف در قطبهای باتری یا یک تسمه دینام سست ایجاد می شود که یا شل شده و یا پاره شده است. صدای ناله و جیر جیر که از طرف دینام می آید یکی دیگر از علائم مشکلات آلترناتور است. در بعضی از خودروها می تواند ناشی بلبرینگ پر سر و صدا باشد.

نحوه آزمایش و تست یک دینام و آلترناتور

تست کننده سیستم باتری و شارژر رایانه ای : مکانیک شما می تواند وضعیت سیستم شارژ شما را با تستر باتری و سیستم شارژ آزمایش کند. این تست می تواند نشان دهد که سیستم شارژ ضعیف است یا اصلاً کار نمی کند. معمولا ولتاژ نرمال دینام بین 13.5 الی 14.5 متغییر است. همچنین می تواند تشخیص دهد که آیا یکی از دیودهای داخل آلترناتور خراب است یا خیر. اگر سیستم شارژ در آزمایش مردود شود ، مکانیک شما باید تشخیص بیشتری را انجام دهد تا ببیند ایراد از دینام خودرو است یا چیز دیگری باعث ایجاد این مشکل شده است. سایر مشکلات سیستم شارژ شامل تسمه دینام ، سیم کشی معیوب یا فیوز قطع شده ، سوئیچ ماشین و غیره

 نحوه چک کردن فیوز در خودرو

بررسی ولتاژ خروجی آلترناتور با مولتی متر :

اگر آزمایش کننده سیستم شارژ در دسترس نباشد ، مکانیک شما می تواند یک تست ولتاژ ساده را انجام دهد. این تست شامل بررسی ولتاژ باتری با خاموش بودن موتور و با کارکرد موتور است. ولتاژ باتری باید پس از شروع کار موتور افزایش یابد ، زیرا منبع تغذیه منبع اضافی را تأمین می کند. اگر با شروع موتور ولتاژ باتری زیاد نشود ، مشکلی در سیستم شارژ یا آلترناتور وجود دارد . پس از تعمیر ، برقکار خودرو شما دوباره آن را نصب می کند. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد ، اما معمولاً ارزان تر تمام می شود ، زیرا شما فقط هزینه بازسازی را پرداخت می کنید. هر زمان که دینام جایگزین شود ، ایده خوبی است که تسمه دینام را نیز نو کنید . خیلی گران نیست .

چگونه می توان عمر دینام خودرو خود را طولانی تر کرد

اغلب هنگامی که سینی محافظ موتور وجود نداشته باشد ، اتفاق می افتد که آب پاشیده شده از جاده داخل روتور می شود و باعث می شود سریعتر خراب شود . اگر محافظ زیر موتور شما آسیب دیده است ، آن را تعویض کنید تا محفظه موتور تمیز و خشک شود. یک مایع خنک کننده یا نشت روغن نیز می تواند به دینام آسیب برساند.

راه حل 

به همین ترتیب ، اگر مجبور به شستن موتور ماشین هستید ، آلترناتور باید از آب محافظت شود . مورد بعدی استفاده صحیح و استاندارد از دینام خودرو که مربوط به متحمل نکردن بار اضافی توسط مصرف کننده ها و یا قطعات معیوب مثل باتری ضعیفی که عمرش رو به پایان است . همچنین سیم کشی مرتب و بدون ایراد و استاندارد نیز تاثیرگذار می باشد .

نحوه کار یک آلترناتور 

یک متغیر معمولی اتومبیل AC دارای دو سیم پیچ استاتور *سیم پیچ ثابت در خارج و یک روتور *سیم پیچ داخلی در حال چرخش*. یک ولتاژ از طریق تنظیم کننده ولتاژ به سیم پیچ روتور که از روتور تغذیه می کند و آن را به یک آهنربا تبدیل می کند. روتور توسط موتور خودرو  از طریق تسمه چرخانده می شود.

تولید برق

میدان مغناطیسی تولید شده توسط روتور دوار باعث جریان الکتریکی AC در سیم پیچ استاتور ثابت می شود. دیودها برای تبدیل جریان AC به جریان DC مورد استفاده در سیستم الکتریکی وسیله نقلیه استفاده می شوند. ولتاژ خروجی توسط تنظیم کننده ولتاژ کنترل می شود . به طور معمول ، یک تنظیم کننده ولتاژ به آلترناتور تعبیه شده است. که این تنظیم کننده آفتامات است و یکی از علت های شارژ زیاد دینام خودرو و افزایش ولتاژ دینام خودرو ، ایراد در آفتامات دینام و آلترناتور است و همچنین علت داغ شدن دینام ماشین هم می تواند باشد.

تفاوت آلترناتور با دینام 

یکی از معایب دینام های جریان مستقیم قدیمی این است . وقتی دور موتور پایین است به تبع آن دور دینام هم پایین می باشد . بنابراین این قطعه قادر با شارژ باتری ماشین نیست . امروزه مصرف کننده های برقی در خودرو زیاد شده است در ترافیک ماندن باعث می شود که موتور یک خودرو ساعتها در جا کار کند . به همین خاطر امروزه دینامهای جریان مستقیم از رده خارج شده و از دینامهای آلترناتور استفاده می شود اساس کار دینامهای آلترناتور همان دینامهای جریان مستقیم است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *